Budoucnost České pošty

Zajít si na pobočku pošty jen tak poslat dopis? Schválně, kolikrát jste to za poslední půlrok udělali; nejspíš mockrát ne. Není to tak dávno, co byla ukončena služba zasílání telegramů, protože doba pokročila a něco je přeci jen lepší udělat online než se snažit co nejrychleji vystát frontu na pobočce. Česká pošta má problémy nejen s tím, že se s ní nedávno pustil do mediálního a právního boje podnikatel, který před několika lety vsadil vše na čestné slovo a nepodložil si vzájemnou spolupráci smlouvou. Což o to, pokud se nedohodnou, tak ono už to u soudu nějak dopadne. Jenže teď to vypadá, že zvoní hrana samotnému jádru podnikání tohoto státního podniku. Zájem o listovní zásilky povážlivě upadá, konkurence kurýrních služeb a podobných doručovatelů sílí… budoucnost společnosti, která je co do počtu zaměstnanců jestli ne tou největší, tak zcela jistě jednou z českých největších, proto nevypadá zrovna růžově.

Pošta se přizpůsobuje, ale zatím to nestačí

Pracovníci na poštovních přepážkách relativně nedávno začali prodávat i jiné zboží, než tradiční kancelářské potřeby, losy a známky. Pošťáci a pošťačky zároveň začali lidem, kterým doručovali zásilky, nabízet pojištění a jiné finanční produkty. Pro rychlou půjčku se ale radši zatím obraťte jinam. Už toto samo jsou v historii České pošty docela velké a bouřlivé změny, které ne všichni zaměstnanci vítají. Jenže co naplat, některé pobočky by se jinak prostě nevyplatily. Navíc počet listovních zásilek vytrvale klesámladší generace už dopisy tolik nepíše. A čím dál tím víc se začíná mluvit o tom, že provoz velké části svých poboček Česká pošta nechá na svých smluvních partnerech, kterými mohou být třeba obchodní domy.

Zaměstnanců i poboček je hodně, bude dotace

Česká pošta je jeden z největších českých zaměstnavatelů, dává totiž práci zhruba 31 000 lidí. A pro ty je dobrou zprávou, že se nedávno dohodli ministr financí a vnitra, že by příští rok Česká pošta mohla dostat dotaci ze státního rozpočtu. Jaký účel by tato dotace měla mít? Půjde hlavně o náhradu za ztráty, které Českou poštu tíží kvůli vysokému počtu nerentabilních poboček. Tyto ztráty je potřeba společnosti kompenzovat. Převod státního podniku na subjekt, který by byl zcela v soukromých rukou, ten se však neočekává.

Pobočky převezmou franšízanti

Česká pošta provozuje asi 3 200 poboček. Toto číslo se však má v příštích letech razantně snížit. Česká pošta se totiž chystá převést celé čtyři pětiny poboček na své smluvní partnery. Pobočky by tak měly fungovat dál – o jejich výdělečnost se ale bude snažit někdo jiný, než Česká pošta samotná. Franšízanti by tak i nadále měli poskytovat služby, na které jsme u České pošty zvyklí. Pro své dopisy a balíky si tak možná brzy budeme chodit na městské a obecní úřady a na výdejní místa v obchodních centrech. V současné době formou partnerské franšízy funguje asi 50 poboček. Než se nadějeme, bude takových poboček na 200 a v příštích letech ještě více. Podle Českého telekomunikačního úřadu je pro spolehlivou obsluhu celé České republiky potřeba nejméně 2 100 otevřených poboček. To je přibližně o celou tisícovku poboček méně, než kolik jich je v provozu nyní. Nevypadá to však, že by se měl počet poboček nějak drasticky snížit. Spíš bude logo většiny poboček prostě doplněno o dovětek Partner. Například v Rakousku takový model docela dobře funguje a lidé své zásilky dostávají bez problémů.