Co takhle laciné a zdravé stravování? Ta nejdůležitější doporučení

I u jídla platí to, co všude jinde: chytrá rozhodnutí šetří peníze. Potřebujete více peněz? Možná byste mohli ušetřit právě na tom, co jíte. Pokud se vám zdá, že za jídlo utrácíte příliš, zkuste se zamyslet nad tím, jestli si nemůžete vařit doma. A možná, že kupujete zbytečně drahé potraviny. Snad byste některé z nich mohli nahradit levnějšími a zdravějšími alternativami. Spočítejte si třeba, kolik utratíte za nezdravé pamlsky. Všechny sušenky, čokolády, ale i ta možná chutná, ale nezdravá předpřipravená jídla… to všechno je bývá celkem drahé. Hlavní ale je, že se bez takových jídel klidně obejdete! Pokud bez sladkostí nemůžete být, zkuste si připravit sladké jídlo doma. Buchty, perník… to vše vám pomůže, když potom opět dostanete nepřekonatelnou chuť na sladké. Pravda, příprava je náročnější, ale vždycky se můžete s někým dohodnout na společné přípravě. Takže neřešitelnou překážkou nemusí být ani to, pokud třeba sami péct neumíte.

Kdo si vaří sám, ušetří

Domácí vaření je prostě levnější. Omezte jídlo v restauracích a přestaňte jíst i v rychlých občerstveních. Když snížíte počet jídel „venku“ i kdyby jen o 2 týdně, můžete za měsíc ušetřit klidně přes tisíc korun! Jídlo připravené doma vás vyjde laciněji a díky ušetřeným penězům si budete moci nakoupit i některé lepší suroviny. Pokud navíc nemáte ambice připravovat si skutečně složitá jídla, nemusí vám domácí vaření ani zabrat tolik času.

Vařte pro víc lidí

Aby vaření doma vycházelo ještě výhodněji, pokuste se vždy uvařit více porcí. Pokud s někým žijete, je to snadné. Ve vaření se můžete také střídat – jednou něco uvaříte vy, podruhé někdo jiný. A v případě, že vám nevadí jíst víckrát za sebou to samé a máte místo v lednici, můžete si navařit extra porce i do zásoby.

Jak ušetřit na nákupech

Je výhodné soustředit se na několik jídel, která nejsou příliš drahá. Luštěniny, těstoviny, ovesné vločky… Naučte se několik variací těchto jídel a ty pak často opakujte, protože tak ušetříte na ingrediencích. Jasnou příležitostí k úspoře je kupování potravin ve slevě, do zásoby. Vždy také včas zpracujte vše, co máte ve spíži. Vyhozením zkažených potravin vyhazujete vlastní peníze.
Někdy je řešením upřednostnit potraviny, které se nekazí. Třeba těstoviny. Ty jsou oblíbeným jídlem mnoha lidí, protože jejich příprava je velmi snadná. Existuje na ně mnoho omáček, které jsou nenáročné, laciné a hlavně rychle hotové. Právě proto si těstoviny mnoho lidí vaří pokaždé, když se večer vrátí z práce. Není ale dobré jíst je opravdu pozdě večer, protože jde o relativně těžké jídlo. Hodí se tedy spíše na oběd, nebo brzkou večeři.

Jídlo pro zdraví i dobrou náladu

To, co je zdraví prospěšné, nezřídka šetří i vaši peněženku. V obchodě se ale nebojte šáhnout po tom, co je skutečně kvalitní. Například právě zmíněné těstoviny chutnají úplně jinak, pokud byly vyrobeny poctivě, z kvalitních surovin. A přitom to v ceně na jeden kilogram vyjde jen o pár korun dráž! Především v létě je laciná čerstvá zelenina, ze které se dají připravit velmi chutné saláty. Stačí trocha oleje, jogurtu nebo smetany… a výsledek se vůbec nedá srovnat s tím, kdybyste si zeleninu dali jen samotnou. Nebojte se experimentovat s různými druhy zeleniny i doplňkových ingrediencí, jako je orestovaná cuketa nebo třeba pomeranč. Navíc nedávné studie naznačují, že konzumace některých potravin přímo ovlivňuje produkci serotoninu, což je hormon, který nám přináší pocit štěstí. Dávno se ví, že dobrou náladu přináší čokoláda. Podle nových poznatků ale stejně působí i vejce, ořechy, rybí, kuřecí ale i červené maso, celozrnné pečivo, rajčata a listová zelenina. Rajčata, tuňák, vejce, špenát… to je dobrý základ pro salát. Vypadá to, že tento pokrm má prostě samé výhody!