Elektronická evidence tržeb se vyhne drobným řemeslníkům

Elektronické registrační pokladny jsou velkým tématem české politiky už několik měsíců. A není divu, týkají se totiž mnoha podnikatelů, včetně malých a středních firem. Podle posledních odhadů povinnost účastnit se zavedení elektronické evidence tržeb dopadne asi na celých 300 000 živnostníků. Po začátku roku 2016 začnou povinně evidovat své tržby na nových pokladnách restaurace, ubytovací zařízení i maloobchodní prodejny. Drobní řemeslníci si mohou oddechnout, ostatní by se však měli připravit.

Jaké náklady může podnikatel očekávat?

Elektronická pokladna, kolem které se to celé točí, stojí asi 7 000 korun. Co taková pokladna umí? Přečte čárový kód a díky softwaru a aplikaci zajistí i to, že o každé transakci bude informována finanční správa. Ministr financí Andrej Babiš tvrdí, že nakonec to přinese prospěch všem – podnikatelé budou kontrolováni jen tehdy, když se ve vývoji jejich tržeb objeví nějaká anomálie. A pak je tu ta hlavní výhoda – totiž že Česká republika jako stát zlepší svůj výběr daní. Ubyde totiž nešvaru, kterým je krácení tržeb. A to znamená, že by z daní mohlo plynout více peněz do veřejného rozpočtu. Kterou zemí se ministr financí inspiroval? Podobný systém byl v nedávné době zaveden v Chorvatsku. Funguje tam zatím 2 roky a tamní úřady jsou s ním celkem spokojeny, podle nich se daří bojovat se šedou ekonomikou.

Na kolik peněz novinka podnikatele přijde?

Ministr financí dokonce i v České televizi vypočítával, že náklady na zavedení pokladny evidující tržby by vlastně neměly být nikterak vysoké. Vše, co je kromě pokladny samotné potřeba – tedy software, aplikace a spojení s příslušnou finanční správou, to vše bude možné si pronajmout. A celý takový balíček, který když si živnostník pronajme, tak svou novou povinnost naplní, ho přijde jen na 100-300 korun měsíčně. Náklady to tedy rozhodně nejsou vysoké, jsou srovnatelné například s internetovým připojením. Samotná elektronická pokladna pak měsíční náklady zvyšuje na 500 korun. Ministr financí v televizi dokonce i sám předvedl, že vytisknout stvrzenku je snadné a rychlé.

Vyhne se změna někomu?

Původně bylo v plánu, že se povinnost elektronicky evidovat své tržby bude vztahovat až na 600 000 obchodníků, hoteliérů, majitelů restaurací a dalších poskytovatelů služeb. Měli mezi nimi být i drobní řemeslníci. Nakonec se ale situace vyvinula jinak a změn se tak nemusejí bát obchodníci, kteří prodávají potraviny a jiné zboží na farmářských trzích, protože tam se obvykle nejedná o pravidelný prodej.

Podle nejnovějších zpráv se nemusejí dodatečných nákladů na pořízení pokladen obávat ani drobní řemeslníci. Pro mnohé zcela jistě uklidňující zprávu ke konci března oznámil Andrej Babiš, ministr financí České republiky. Od roku 2016 by tedy měli speciální pokladny zavést hospodští a restauratéři, stejně jako majitelé hotelů. Později, na začátku léta, by pokladny měli zavést i podnikatelé v oblasti maloobchodu a velkoobchodu. Ostatní to pak čeká v lednu roku 2017. Otázkou je, jak se to celé dotkne malých podnikatelů, kteří mají svou činnost jako skromný přivýdělek. Možná že někteří z nich budou donuceni se svou činností přestat, protože se jim při zvýšených nákladech nevyplatí. Buďme ale optimisty. Přeci jen, jak jsme viděli výše, by náklady na elektronickou evidenci tržeb neměly být až tak vysoké.

Názory na elektronickou evidenci a registrační pokladny se různí

Podle zástupců obchodníků však vláda nevidí všechny náklady, které budou podnikatelé muset nést. Zatímco se tak někteří živnostníci a drobní podnikatelé zavedení nových pokladen obávají, zákonodárný sbor zavedení nového systému víceméně vítá. Měl by být spojený se snížením některých daňových sazeb. Například komunisté navrhovaný systém vnímají pozitivně, protože podle jejich předsedy lze skutečně očekávat vyšší výnosy z daní. Stát prý také dostane nový nástroj, jak lépe řídit a regulovat ekonomické procesy v hospodářství.