Internetové bankovnictví – pro a proti

Online bankingInternetové bankovnictví patří dnes k jedné ze služeb, kterou už nabízí téměř všechny banky na trhu. Stále ho však nevyužívá ani polovina obyvatel pohybujících se na internetu, i když jeho obliba stále roste. V zahraničí se etablují už i plně internetové banky, tedy takové, které operují pouze online. Nenajdete u nich žádné pobočky a nejsou fyzicky přítomné ani jinde, například v kioscích v obchodních střediscích. Jedná se o jeden z trendů posledních let a počet takových virtuálních poskytovatelů finančních služeb stále roste. U nás se setkáváme spíše s mladými bankami, které působí především online, nějaké pobočky přesto ale provozují. 

 

Češi jako průměrní Evropané

V roce 2014 dle statistik Eurostat využívalo internetové bankovnictví 46 % Čechů. Nejčastěji je využívali k elektronickým transakcím jako platbám nebo si pomocí něho kontrolovali stav účtu a pohyb na něm. Oproti předchozímu roku číslo o 3 % vzrostlo. Stále však Češi ve využívání online bankingu zaostávají ta takovými Dány, Finy, Holanďany, Švédy nebo Nory, u kterých se tak chová přes 80 % obyvatel. Češi se tak téměř rovnají průměru v Evropské unii, kterým je 44 %.

Hlavní výhody

Mezi hlavní výhody internetového bankovnictví patří jeho pohodlnost, nižší poplatky a dostupnost. Internetové bankovnictví je dostupné téměř 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Jedinou výjimku představují plánované odstávky na jeho údržbu. Na rozdíl od poboček se tak nemusíte vázat na otvírací dobu a víkendy pro něj neplatí. K online bankovnictví máte navíc přístup téměř odkudkoliv. Můžete se tak přemístit do jiného města anebo i země, pokud tam máte internet, není problém se do něj přihlásit. Většina potřebných služeb vám pak zabere kratší dobu, než kdybyste kvůli nim museli na pobočku. Vše provedete několika kliknutími, fronty neexistují.

Nyní už můžete online sjednat téměř vše, včetně úvěrů, půjček, žádostí o kreditní karty, někde si lze dokonce zažádat o hypotéku kompletně online.  Většina produktů a služeb vás pak stojí méně, než kdybyste si je sjednávali osobně. To je logické, banky tak šetří náklady na personál a údržbu poboček. Bezpečnost bývá na tak vysoké úrovni, že o své finance se bát nemusíte, většina systémů disponuje bezpečnostními certifikáty a týmy programátorů se umějí bránit proti útokům hackerů a dalších podvodníků.

Nedostatky

Ne pro každého je však internetové bankovnictví dělané. Samozřejmě má i své nevýhody. Kdo se raději spoléhá na konzervativní instituci s dlouhodobou historií, ne každá online banka bude pro něj stvořená. Existují i odnože tradičních velkých bank, ale na trhu operuje i dost takových, které se narodily teprve nedávno. Zároveň se nehodí pro ty, co rádi o službách diskutují a potřebují zevrubné rady či pomoc. Zákaznická linka je obvykle k dispozici, ale osobní kontakt s pracovníkem pobočky nahradit nemůže. I online bankovnictví má pro určité činnosti svou zavírací dobu. Kupříkladu bankovní transakce se řídí stejnými časy, jako kdybyste je prováděli tradičním způsobem. V neposlední řadě pak je třeba zmínit bezpečnost. Není se sice čeho významně obávat, ale citlivé informace online bance uniknout mohou a už se tomu v minulosti stalo, že z databáze údaje klientů unikly.

 

Záleží pouze na vás, čemu dáváte přednost. Online banky a internetová bankovnictví však do finančního světa přinesly nový vítr a bezesporu tento trh rozvířily. Donutily tak tradiční kamenné finanční instituce, aby se o své klienty více staraly a zlevnily o něco své služby. Pro generaci, která vyrostla s internetem, pak už představuje online banking běžnou činnost, stejně jako nákup v internetových obchodech a komunikace přes sociální sítě.

 

Zrdoj: Statistiky Eurostat 2014, http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=0&language=en&pcode=tin00099