Jsou kazítka pověra nebo past?

Průmysl nás zásobuje výrobky, které moc dlouho nevydrží. Jejich krátká životnost nás často rozčiluje a znepříjemňuje nám život – koneckonců vždy, když nefunguje něco, co používáte, znamená to pro vás ztrátu času a pohodlí. Někdy pak naléhavá situace vyžaduje koupi nového spotřebiče a tedy sehnat relativně velké peníze rychle. O to horší je, že tyto kazy a poruchy jsou možná záměrně plánovány. Jsou výrobky navrženy tak, aby se rozbily? Některá jejich část nebo součástka může být vyrobena z méně kvalitních materiálů, popřípadě může být umístěna tak, aby se opotřebovala nedlouho poté, co výrobku vyprší jeho záruční doba. Pokud se tomu zdráháte uvěřit, není divu. Pokud by to byla pravda, jednalo by se o morálně velmi pochybný přístup jak k výrobě, tak k zákazníkům a spotřebitelům vůbec. Bylo by to vlastně sofistikované vytahování peněz z jejich peněženek. Záměrné snižování životnosti však zatím nebylo jednoznačně prokázáno.

Úmyslně nekvalitní výrobky nejsou vynálezem dnešní doby

Zmiňovaným součástkám se říká součástky s plánovanou trvanlivostí (česky také kazítka, existuje pro ně však ještě jeden mnohem jadrnější výraz). Jejich úkolem je tedy pokazit výrobek po vypršení záruční doby. Není to nic nového pod sluncem – už ve dvacátých letech minulého století dostali výrobci žárovek skvělý nápad. Řekli si, že pro ně bude výhodnější, když jimi dodávané žárovky přestanou svítit už po 1 000 hodinách. Žárovky, které se vyráběly do té doby, však bez problémů svítily 1 500 až 2 000 hodin. To, že výrobci vlastně chtějí, aby jejich produkty nevydržely věčně, se v padesátých letech objevilo i ve filmu.

Když váš spotřebič přestane fungovat

Notebook, mobilní telefon nebo klidně i elektrický zubní kartáček – ani u jednoho leckdy nejde vyměnit baterie. Někde se takový design výrobku už stává standardem. Když zabrousíme mezi dražší produkty, asi každý by čekal, že díky vyšší ceně budou i kvalitnější. Ale chyba lávky – například iPad je celkem proslulý svými displeji náchylnými k prasklinám. Není proto divu že se na internetu v tomto případě rozšířily návody, jak si displej opravit svépomocí.

svými displeji náchylnými k prasklinámVýrobci si vždy najdou důvody, proč vyrábět produkty tak, aby se je ani nevyplatilo odnést do opravny. Dnešní produkty opouštějí výrobní linky stále častěji vyrobeny tak, že nejsou určeny k opětovnému rozebírání a sestavování. Při pokusu o rozebrání se snadno může stát, že se výrobek poškodí ještě mnohem víc. Někteří opraváři opakovaně poukazují na to, že v mnoha elektrospotřebičích jsou např. kondenzátory přiletované přímo vedle chladiče, který je napojen na tranzistory. A protože jsou kondenzátory citlivé na teplo, výrobek se po nějaké době porouchá. Přitom by nebyl problém umístit citlivé kondenzátory jinam, kde by vydržely déle. V mobilech jsou zase kvalitní, kovové součástky nahrazovány méně kvalitními plasty.

Kterých výrobků se „úmyslné zastarávání“ týká nejčastěji?

Náplně do tiskáren jsou často uváděným příkladem. Úroveň náplně totiž hlídá mikročip, který zastaví tisk v případě, kdy se množství barvy dostane pod určitou mez. Tuto mez stanovuje sám výrobce – a vy už asi tušíte, v čem je problém. Výrobci tak mohou zastavit tisk, když je náplně málo, ta přitom ale nemusí být zcela prázdná. I díky tomu vydělávají firmy na náplních víc, než na samotných tiskárnách. S auty je to podobné. Výrobci na trh uvádějí stále nové a nové vozy, které se od předchozích někdy vlastně ani nijak zásadně neliší. Výsledkem je ale zajímavá věc – náhradní díly ke starším vozům jsou stále méně dostupné, až vám nakonec nezbyde nic jiného, než si koupit zcela nové auto. S rozvojem moderních technologií je naštěstí snadnější sehnat si díly odjinud a vy tak nejste odkázáni jen na místní obchodníky.

Zatímco u aut nemusí jít o úmyslné umisťování nekvalitních součástek do výrobku, ale spíše o důsledek běžného technologického pokroku v moderním světě, u elektroniky je téma úmyslně zkracované životnosti velmi aktuální. Společnost Apple byla dokonce žalována za to, že údajně nastavovala baterie ve svých výrobcích tak, aby se rozbily krátce poté, co vypršela záruční doba.

Francouzi vyhlásili nekvalitním výrobkům válku

Nedávno to byla právě Francie, která na tuto nepříjemnou stránku dnešní moderní výroby a obchodu zareagovala návrhem nového zákona. A šli na to docela chytře. Místo toho, aby byla v zákoně stanovena životnost pro různé druhy výrobků nebo součástek, stanovil tento zákon prostě a jednoduše výrobcům a obchodníkům povinnost informovat své zákazníky o tom, jakou životnost od toho kterého výrobku mohou očekávat. A výrobci také budou muset své odběratele informovat o tom, jak dlouho budou k mání náhradní díly do výrobků. Tyto informace povedou k tomu, že si každý dokáže lépe představit, jak dlouho mu výrobek, který si chce koupit, bude sloužit. A možná že v některých případech dospěje k tomu, že se mu koupě vlastně nevyplatí.
Tyto informace musí spotřebitel dostat v psané podobě. Jinak by prodejce riskoval pokutu až ve výši 15 000 euro. A celé to má být pouhý začátek! Francouzští zákonodárci mají v úmyslu posléze zavést i takové předpisy, které donutí výrobce k tomu, aby spotřebiteli nahradili nebo opravili rozbitý výrobek – a to zcela zdarma – během prvních dvou let po tom, co si jej koupil. Týkat se to má jen domácích spotřebičů, ale i tak je to určitě velká změna k lepšímu. Spotřebitelé z mnoha vyspělých zemí tak mohou Francouzům, kromě jejich malebné země a vynikajícího jídla, závidět i perfektní hájení jejich zájmů státem! Kritici zákona ovšem upozorňují na to, že bude problematické dokázat, že něco bylo navrženo s úmyslem snížit životnost.

Slováci na kazítka nevěří

Na Slovensku měl nový zákon výrobcům a prodejcům zakázat instalovat do výrobků součástky, které by záměrně zkracovaly jejich životnost. Existenci tajemných součástek však neodhalila ani Slovenská obchodní inspekce a poslanci se nakonec rozhodli, že návrh zákona projednávat nebudou.

Němci si své zkušenosti s problematickými výrobky hlásí

Němci, ti se do toho dali po svém. Vytvořili webovou stránku, která má za cíl dát najevo to, že nikdo nechce kupovat a používat ve své domácnosti zmetky a výrobky, které se po čase samy zničí. Uživatelé tam mohou psát své zkušenosti se zmetkovitými výrobky. Na stránce je dokonce i něco jako barometr kvality, či spíše nekvality výrobků. Na barometru jsou zobrazeny nejznámější firmy, které domácí spotřebiče a jiné zboží produkují. Podle velikosti písma lze usuzovat na to, jak často jsou jejich výrobky problémové.

Nicméně nebuďme z poruchových výrobků skleslí. Postupně to může přivést konkurenční společnosti k tomu, že se budou snažit vyrábět kvalitnější a méně poruchové výrobky než jejich soupeři na trhu. Možná, že se tak dočkáme opět skutečně kvalitních výrobků. Snad budou trochu dražší než dnes, ale zato vydrží. Například už je slyšet o pokusech vyrobit chytrý mobilní telefon, který vydrží deset let.