Minipivovarů v České republice přibývá. Vyplatí se připlatit si za pivní speciály?

Za poslední rok celková produkce malých pivovarů vzrostla téměř o jednu třetinu. Jejich počet se v České republice přiblížil 300. A to i přesto, že otevřít si vlastní pivovar v konkurenci gigantů jako jsou plzeňský Prazdroj, českobudějovický Budvar nebo nošovický Radegast, to není zrovna nejsnadnější úkol. Není divu, že zpočátku to měly u konzervativních českých zákazníků, kteří upřednostňují tradiční značky piv, nové a malé pivovary těžké. S obtížným vstupem na trh se ale dokázaly dobře popasovat a proto je dnes počet regionálních značek piv i různých pivních speciálů celkem vysoký. V posledních deseti letech proto český zákazník může stále více experimentovat a ochutnávat speciální piva. Jejich nabídka utěšeně narůstá.

Minipivovarů přibývá

Během roku 2014 bylo založeno dokonce 50 nových malých pivovarů. A to i navzdory tomu, že malé pivovary obvykle mají vyšší náklady. Nemohou totiž těžit z výhody, kterou poskytuje velký rozsah výroby. To jim ale nevadí. I přesto se mnoho malých pivovarů rozhodlo oživit recepty staré klidně i několik stovek let. Otevřít si vlastní pivovar a vyrábět pivo podle své zvláštní receptury se tak trochu stalo i otázkou prestiže. Je to zkrátka v módě. Proto se mnoho podnikatelů, kteří jsou úspěšní v některém jiném odvětví, stále častěji vrhá do pivovarnického byznysu. Plní si tak svůj dlouholetý sen a není jim líto dát na něj část zisku ze svého primárního podnikání.

Trh bude nasycen, až bude malých pivovarů na 400

Šéf Českomoravského svazu minipivovarů sám uznal, že ho překvapil úspěch, jaký malí producenti mají. Myslel si, že trh bude nasycen, už když počet malých pivovarů dosáhl 250. Ale nestalo se tak. A dnes dokonce odhaduje, že je na trhu místo až pro 400 malých výrobců piva. Českomoravský svaz minipivovarů pořádá pro své členy vzdělávací semináře, protože chce, aby se kvalita nabízeného piva stále zvyšovala. Letos byl na Jarní ceně českých sládků oceněn Stanislav Bernard z Rodinného pivovaru Bernard. Svaz toto setkání pravidelně pořádá jako příležitost ocenit nejrychleji rostoucí minipivovary. Bernard však obdržel ocenění za něco jiného, a sice za svůj dlouhodobý přínos a podporu minipivovarům. Právě díky němu totiž dnes minipivovary platí poloviční spotřební daň a ročně tak ušetří v souhrnu přibližně 50 milionů korun. Stanislav Bernard byl proto svazem jmenován čestným prezidentem celého svazu. Byla to pro něj opravdu milá pocta, které si podle svých slov velmi váží. Také ho těší to, že v počtu minipivovarů na počet obyvatel Česká republika nedávno dokonce předstihla Německo.

Pivní speciály táhnou, i když většinu trhu tvoří velkovýroba

Protože malé pivovary často nabízejí zajímavé pivní speciály, mohou nasadit i vyšší cenu. Jejich piva tak nehledejte mezi těmi nejlevnějšími. Někdy se ale vyplatí si připlatit. Zvláště pokud chystáte velkou oslavu, možná by bylo dobré překvapit své známé netradičními druhy piva. Odměnou vám bude zajímavá chuť a jedinečný zážitek.
Měli bychom z úspěchu malých pivovarů mít radost? Určitě ano, protože narůstající konkurence nutí i velké producenty, aby se dál snažili o co možná nejvyšší kvalitu svého vlastního piva. Jinak totiž riskují, že část jejich zákazníků přejde k pivním speciálům, které menší producenti nabízejí. Nějaký enormní konkurenční boj ale zatím očekávat nemůžeme. Kdybychom dali veškerou produkci malých pivovarů dohromady, stále tvoří jenom 1 % z celkového trhu s pivem v České republice. Malé objemy, ve kterých své pivo vyrábí, ale na druhou stranu dávají sládkům značnou volnost a flexibilitu. Když totiž zavádějí novou várku, pohybuje se objem vyrobeného piva mezi 10-20 hektolitry piva. Mohou tedy zkoušet nové nápady a rychle se přizpůsobit, když se nějaký z nich nepovede podle jejich představ. To je velká výhoda oproti zavedeným pivovarům, pro které je rychlá změna obtížnější.