Víte, jaká máte práva, když si berete úvěr?

Právo spotřebitele

Více než třicet procent Čechů si někdy v posledních letech vzalo úvěr. Třetina z nás pak uvažuje, že si půjčku vezme v budoucnu. A také se ukázalo, že se často spokojíme s informacemi od své banky nebo přátel, aniž bychom zcela porozuměli smluvním podmínkám. V posledním průzkumu o tom všem informovala výzkumná agentura TNS. Zdaleka ne všichni však vědí, na co všechno mají právo a jsou dostatečně informovaní o všem, co úvěry přináší. Právě proto se pak spousta lidí čím dál častěji dostává do problémů s dluhy a do obtížných situací, ze kterých neví, jak ven. Jak se ale k informacím, které jsou nezaujaté a úplné dostat?

Evropská komise chystá obří kampaň

Tento problém se právě chystá řešit i Evropská unie, a proto chystá rozsáhlé informační kampaně zaměřené na práva související se spotřebitelskými úvěry a obecná práva spotřebitelů. V tomto týdnu je v Praze představila Věra Jourová, evropská komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů. Cílem všech aktivit je chránit spotřebitele při nákupu zboží online i v kamenných obchodech, stejně tak jako při žádostech o spotřebitelské úvěry ve výši 5 000 Kč až 1 880 000 Kč.

Práva občanů v oblasti spotřebitelských úvěrů jsou zakotvena přímo v legislativě Evropské unie, jen o nich dost z nás moc neví. Mezi základní práva tak patří právo na standardizované informace, právo odstoupit od své úvěrové smlouvy do 14 dnů od podpisu a právo kdykoli předčasně splatit svůj úvěr.

Spotřebitelské úvěry vyžadují obezřetnost

„Jedním ze základních problémů spotřebitelských úvěrů je jejich složitost. Věřitelé soupeří cenou, a spotřebitel tak snadno uzavře smlouvu, které nerozumí a kde se skrývají drakonické sankce jen proto, že RPSN je nižší. Srozumitelnost by měla být standardem každé férové společnosti,“ uvedl Daniel Hůle, který se věnuje problematice v neziskové organizaci Člověk v tísni.

Informační kampaně zaměřené na spotřebitelské úvěry mají být primárně orientované na lidi mladší od 18 do 35 let, kteří se chystají vzít si svou první půjčku. Mělo by se jednat opravdu o velkou akci, o které se má dozvědět co nejvíc Čechů, spolupracovat na ní má víc než dvacet institucí, jako například spotřebitelské asociace, neziskové organizace a poskytovatelé úvěrů.

David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni, vysvětluje: „Rozhodnutí vzít si spotřebitelský úvěr patří mezi důležitá finanční rozhodnutí. Splácení takového úvěru může být záležitostí i několika let a může výrazně zatížit rodinný rozpočet a tím i pohodu a soudržnost rodiny. Zejména úvěry od rizikovějších poskytovatelů vyžadují obezřetnost před podpisem smlouvy. Spotřebitelům se vyplatí využívat svých práv, a jestliže mají pochybnosti, mohou oslovit bezplatné poradny,“

Spotřebitelská práva jako základní znalost

Informační kampaně se mají dotýkat celé oblasti spotřebitelských práv, nejen půjček, hlavní sdělení jsou tak obecnějšího charakteru. Mezi 5 hlavních bodů, které se lidem budou snažit aktivity vysvětlit, patří:

  • Právo vrátit do 14 dnů zboží pořízené na internetu
  • Právo na opravu či náhradu reklamovaného zboží
  • Právo na spravedlivé smluvní podmínky
  • Právo na bezplatnou pomoc od Evropských spotřebitelských center v případě problémů se zahraničním obchodníkem
  • Právo na pravdivou reklamu